Lausunto antisemitistisestä liikehdinnästä

Ihmisoikeusliitto on huolissaan viimeaikaisesta antisemitistisesta liikehdinnästä. Viime viikkoina muassa synagogaan on kohdistettu ilkivaltaa ja joissakin mielenosoituksissa on ollut natsismia ihannoivia piirteitä.

Ihmisoikeusliitto lähetti aiheesta lausunnon YK:n erityisraportoijalle. YK:n rasismin nykymuotoihin, rasistiseen syrjintään ja muukalaisvihaan keskittyvä erityisraportoija valmistelee parhaillaan raporttia YK:n tämän vuoden yleiskokoukseen antisemitismin suhteesta rasismin muihin muotoihin.

Lausunnossaan Ihmisoikeusliitto painottaa, että ylimmän tason poliittisilla toimijoilla on vastuu puuttua rasismiin ja syrjintään systemaattisesti ja pitkäjänteisesti. Lisäksi yhdenvertaisuusvaltuutetun ja yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan toimivaltoja tulee vahvistaa, jotta rasismin ja syrjinnän uhreilla olisi nykyistä parempi oikeussuoja.

YK:n yleiskokous on vuodesta 2012 lähtien hyväksynyt vuosittain päätöslauselmia, joilla valtuutetaan YK:n erityisraportoija laatimaan raportteja natsismin ihannoinnista, uusnatsismista ja muista muodoista, jotka myötävaikuttavat rasismin nykymuotoihin, rasistiseen syrjintään ja muukalaisvihaan.

Ihmisoikeusliiton englanninkielinen lausunto: Submission from the Finnish League for Human Rights regarding 2020 report on combating glorification of Nazism, neo-Nazism and other practices (pdf)

Lisätietoa YK:n erityisraportoijasta.