Puolueiden uusittava sitoutumisensa rasismin vastaiseen peruskirjaan

Ihmisoikeusliitto pitää tärkeänä, että kaikki eduskuntapuolueet uusivat sitoutumisensa Euroopan poliittisten puolueiden rasismin vastaiseen peruskirjaan.

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne nosti mediassa esille rasismin vastaisen peruskirjan. Ihmisoikeusliitto, Vähemmistövaltuutettu ja Etnisten suhteiden neuvottelukunta pyysivät maaliskuussa 2011 kaikilta puolueilta sitoutumista peruskirjaan. Lähes kaikki puolueet, mukaan lukien kaikki nykyiset eduskuntapuolueet, sitoutuivat peruskirjaan tilaisuudessamme 8.3.2011. Ihmisoikeusliitto kutsuu kaikkia puolueita uusimaan sitoumuksensa.

Ihmisoikeusliitto keräsi lisäksi puolueilta tuolloin myös konkreettisia toimintaehdotuksia rasismin vastustamiseksi. Aiomme palata puolueiden neljä vuotta sitten tekemiin ehdotuksiin pian, ja kerätä myös uusia.

Rasismin vastainen peruskirja allekirjoituksilla (pdf)