”Kunniaan liittyvästä väkivallasta voi puhua”

Kurditaustainen Golalah Lotfollahi kävi viime syksynä Ihmisoikeusliiton lähettiläskoulutuksen, jossa käsiteltiin kunniaan liittyvää väkivaltaa ihmisoikeuskysymyksenä. Koulutuksessa käytiin läpi muuan muassa lasten oikeuksia, tasa-arvoa sekä seksuaalioikeuksia ja –kasvatusta. Haastattelimme Golalahia koulutuksen päätyttyä.

Hei Golalah, miksi lähdit mukaan lähettiläskoulutukseen?

Ihmisoikeudet ovat lähellä sydäntäni. Kunniaan liittyvä väkivalta on väkivallan muoto, joka elää omassa yhteisössäni. Halusin keinoja siitä keskustelemiseen. Opiskelen Itä-Suomen yliopistossa ja opiskelumielessäkin kansainväliset ihmisoikeuskysymykset kiinnostavat.

Mitä uutta opit?

Opin, miten monesta eri näkökulmasta asioita tulee katsoa. Koulutus opetti, miten toimia kahden kulttuurin välillä, miten voidaan löytää keskusteluyhteys eri näkemyksiä edustavien ihmisten välillä. Koulutukseen osallistujat tulivat eri maista. Koulutus auttoi myös hyväksymään erilaisuutta. Ei ole yhtä oikeaa tapaa elää tai yhtä yhtenäistä kulttuuria vaan ihmisillä on erilaisia käsityksiä.

Miten aiot hyödyntää oppimaasi?

Koulutuksen kautta sain hyvät verkostot ja nyt osaan neuvoa ihmisiä, jotka pohtivat näitä kysymyksiä tai pelkäävät kunniaan liittyviä konflikteja. Kaikki luennoitsijat olivat erinomaisia!

Saitko joitain oivalluksia?

Vaikka naisiin kohdistuva väkivalta on iso ongelma Suomessa ihan omasta takaa, on tärkeää, että sitä ei hyväksytä eikä puolusteta. Täällä väkivallan tekijä tuomitaan. Täällä on  helpompaa ottaa esille myös kunniaan liittyvää väkivaltaa. Ihmisoikeusnäkökulma auttaa ymmärtämään, että kaikki väkivalta on väärin – sitä ei voida perustella millään. Uskonto ei liity siihen mitenkään.

Toiveita jatkoon?

Olisi mukava tavata lähettiläskoulutuksen käyneiden kanssa vaikka kerran vuodessa ja jutella, miten asiat ovat omissa yhteisöissä muuttuneet. Terveisiä kaikille!

***********

Ihmisoikeusliiton projektipäällikkö Johanna Latvala, millaiset olivat kokemukset lähettiläskoulutuksesta ja millaista kunniaan liittyvää väkivaltaa ehkäisevää työtä teette?

Osallistujat olivat tosi fiksua ja aktiivista porukkaa! Lähettiläät osoittivat, että sensitiivisistäkin aiheista voi puhua avoimesti. Lähettiläskoulutus oli meillekin hieno kokemus. Se vahvisti uskoa, että kunniaan liittyvästä väkivallasta voidaan päästä eroon.

Kunniaan liittyvän väkivallan vastainen työ jatkuu meillä myös tänä vuonna. Jatkossa lähettiläät tulevat osallistumaan asennemuutos- ja tiedotustyöhön muun muassa turvapaikanhakijoiden parissa.

Kunniaan liittyvän väkivallan ennaltaehkäisevä työ jatkuu Ihmisoikeusliitossa samassa hankkeessa tyttöjen sukuelinten silpomisen vastaisen työn kanssa. Hanketta tukee RAY.

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Johanna Latvala, etunimi.sukunimi@ihmisoikeusliitto.fi, p. 044 7061447